پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4594
-
الف
+

آلبوم «شیدای من» از استاد فقید فرهنگ شریف منتشر شد

آلبوم موسیقی «شیدای من»، آخرین اثر از زنده یاد استاد فرهنگ شریف منتشر شد.

آلبوم موسیقی «شیدای من»، آخرین اثر از زنده یاد استاد فرهنگ شریف توسط نشر «نسیم مهرآوا» منتشر شد.

به گزارش آی فیلم، «شیدای من»، مجموعه‌ای است از نواخته‌های فرهنگ شریف در کهنسالی و در سن هفتاد و سه سالگی که در دو بخش مجزای ابوعطا و همایون نواخته شده و از سوی مؤسسه «نسیم مهرآوا»، راهی بازار موسیقی شد.

استاد شریف در اثر اخیر و جاودانه خود، با ابداعاتی که در نحوه انگشت گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیمهای تار انجام داده، از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقدند زیباترین صدای تولید شده از ساز تار است.

این هنرمند فقید درباره «شیدای من» گفته است: «در این اثر از ابتکاراتی استفاده شده که در موسیقی ما کاملاً بی سابقه است. من کوک های مخصوص را کشف و قطعاتی که پرده آن در پرده ساز تار نیست، ارائه کردم که تا به امروز جایی شنیده نشده است

فرهنگ شریف متولد سال ۱۳۱۰ در آملِ مازندران بود. تار را از عبدالحسین شهنازی آموخت و از محضر مرتضی نی‌داوود نیز بهره برد. شیوه نوازندگی او مسیر متفاوتی را پیمود و سبکی جدید را پدید آورد.  اوایل دهه هشتاد به فرهنگ شریف نشان درجه یک هنری معادل مدرک دکترا اعطا گردید و وی به عنوان چهره‌ ماندگار انتخاب شد. «پیوند مهر» یکی از آثار مهم اوست که به همراه محمدرضا شجریان برنامه‌ای در شور و ابوعطا اجرا کرده‌اند. «زمرد»، «کرشمه» و «عشاق» از دیگر آلبوم‌هایی هستند که از این استاد بزرگ منتشر شده است. از ویژگی‌های ساز شریف می‌توان به درنگ‌های بیشتر نسبت به نوازندگان گذشته و صدادهی متفاوت ساز اشاره کرد. در ضمن جمله بندی‌های منحصر به فردی داشت و از گلیساندو یا همان مالش زیاد استفاده می‌کرد.

در آلبوم «شیدای من» «سعید رودباری» با ساز تنبک،  زنده یاد شریف را همراهی می‌کند. بخش دوم  این آلبوم در دستگاه همایون اجرا شده است و در گوشه‌های مختلف آن قطعات ضربی شنیده می‌شود.

«شیدای من» آخرین اثری است که از این استاد فقید به صورت رسمی منتشر و روانه بازار موسیقی شده است.

غ.ن/ ا.ا

نظر شما
ارسال نظر